Virtual Commissioning och simulering fordonsindustrin

Nämare kundens vision redan från början

Virtuell idrifttagning mot diskret automation

Rickard Fransén jobbar styrsystemsprogrammerarsidan hos Granitor Systems och verkar för att vi fördjupar oss i virtuell idrifttagning mot diskret automation. Volvo personvagnar är en av våra större kunder i Västra Götaland som verkar inom det området. Rickard tar med sig sin styrsystemskompetens in i samarbetet med övriga delar inom Granitor Systems där man jobbar med t.ex. simulering av mekanisk hårdvara så som robotar och fixturer.

På Granitor Systems i Askim sitter den avdelning som tidigare hette LKN INdustriautomation. De  har i sitt arbete mot bland andra Volvo personvagnar länge använt verktyget Siemens Process Simulate för att simulera mekaniken i framförallt robotceller. Samtidigt har Granitor Systems länge använt verktyget Siemens TIA Portal för programmering av styrsystem mot samma kund. På senare tid har Siemens satsat på att ta ett av sina simuleringsverktyg, SIMIT som tidigare varit riktat mot processteknik, in i diskret automation. Här har vi en möjlighet och ett behov av att börja knyta ihop dessa verktyg och lyfta kvalitén på våra leveranser.

Som programmerare och idrifttagare har Rickard sett dyra timmar gå åt att lösa problem på plats. Det är många yrkesdiscipliner som ska komma fram samtidigt vilket sätter extra press på att allt ska fungera från start. Virtuell idrifttagning hjälper oss att finna och lösa potentiella problem innan vi står på plats i verkligheten.

Simulering

Vi märker att vi kommer närmare kundens vision redan från början. Tidigare har kunden försökt ge oss en bild av vilken verklighet vi ska hantera i form av funktionsbeskrivningar, animeringar och dylikt. Detta är en kommunikation mellan kunden och oss själva där missförstånd kan ske. Med virtuell idrifttagning kan kunden bygga en modell vilken vi kan validera vår funktion emot.

Idrifttagning

En fysisk idrifttagning är en hektisk fas i ett projekt, inte minst för kunden. Mycket ska planeras och genomföras. Det ligger mycket ansvar både på oss och på kunden för att ett projekt ska få en lyckad utgång. Jag tror att en virtuell idrifttagning kan underlätta den fysiska idrifttagningen och göra den lättare att planera och genomföra. Man reducerar mängden arbete som behöver utföras på plats.

Tidsbesparing

Vi kämpar alltid med åtkomst till anläggningar i fabrikerna. Om vi gör ett jobb i green field känner vi inte av detta men i brown field blir det problem. Volvo är just nu ett extremfall där deras fabrik producerar 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan med undantag för ett 6 timmars underhållsfönster varannan helg samt 4 veckors semester och några dagars stopp runt julhelgen. Här blir virtuell idrifttagning otroligt värdefull både för oss och för kunden.

Branscher

Branscher med förutsägbar hårdvara är enklast att börja i. En robot är förutsägbar då man hela tiden vet hur dess kropp rör sig utifrån positionen på dess leder. Media som gaser och vätskor kan vara svårare att simulera. Med virtuell idrifttagning vill vi närmare verkligheten. Och ju enklare verkligheten är att modellera upp, desto enklare är det att utföra idrifttagningen virtuellt. Det är därför vi ser sådana möjligheter i till exempel bilindustrin.


Januari 2022 blev vi Granitor

Som Midroc har vi tillsammans med kunder och partners utvecklat hållbara lösningar i över 25 år. Nu har vi blivit Granitor. Samma människor, samma engagemang, samma möjligheter – nytt namn.

Läs mer om namnbytet här


Nya styrsystem läkemedelstillverkning

Granitor Systems fick i uppdrag att modernisera och ersätta styrsystemen i två av de viktigaste processerna inom tillverkningsanläggning för läkemedel.

Läs nästa referensprojekt