Ett kontor som främjar en god arbetsmiljö ger rätt förutsättning för att få nöjda medarbetare – och glada medarbetare ger nöjda kunder och maximerar affärsresultatet.
Här får du goda råd för hur du skapar en kontorsmiljö där medarbetarna utvecklas och din organisation växer!
Att dina medarbetare trivs på arbetsplatsen känns som en självklar målsättning, men dagens företagsledare är inte alltid medvetna om hur stor påverkan medarbetarnas trivsel faktiskt har på affärsresultatet. En nöjd och engagerad medarbetare är ditt i särklass bästa verktyg för att skapa nöjda och lojala kunder.
En positiv inställning smittar av sig och en medarbetare som tydligt trivs på sin arbetsplats får lättare kundens förtroende. Dessutom får du behålla dina starka rekryteringar, vilket ger goda förutsättningar för att fortsätta bygga framgång.
Det finns ett tydligt statistiskt samband mellan medarbetarnas välbefinnande och engagemang och nöjda kunder. En analys av samspelet mellan dessa faktorer har gjorts av Andrew Chamberlain och Daniel Zhou vid rekryteringssajten Glassdoor, och resultatet publiceras i Harvard Business Review. Analysen stöds av övrig forskning och gör det tydligt att om du vill sätta kunderna i främsta rummet gör du klokt i att även fokusera på dina medarbetares välbefinnande.
Men vilka faktorer är det då som allra mest påverkar om dina medarbetare är nöjda och engagerade? Förutom självklara saker som ledarskap, kollegor, arbetsuppgifter och kanske förmåner, spelar även arbetsmiljön på kontoret en viktig roll. Vanligen tillbringar vi många timmar varje dag på kontoret så det har stor påverkan på hur vi mår och känner oss.
Kontoret påverkar hur både kunder och medarbetare uppfattar ditt varumärke och er verksamhet. Det finns några grundläggande saker att tänka på:
Läs mer inom Hållbart företagande:
Fungerar det att hyra nybyggda kontor oavsett konjunktur? Och hur gör man i tider där man bara kan träffas digitalt?
Läs artikeln nu