För att få ut det mesta möjliga av ditt team är det viktigt att ta vara på alla dina medarbetares kompetenser och drivkrafter, och ge rum för eget ansvar.
Hur kan du som ledare skapa goda förutsättningar för deras självledarskap? Jonas Holmberg, fastighetschef på Granitor, delar med sig av sina insikter.
Jonas Holmberg är fastighetschef på Granitor Properties, med ansvar för att förvalta ett fastighetsbestånd som huvudsakligen består av World Trade Centers kontorsfastigheter i Malmö. Utmaningen för honom är att vara spindeln i nätet i ett högpresterande team och skapa en så effektiv och produktiv helhet som möjligt.
– Vi är många olika kompetenser som måste samspela för att detta ska fungera och min uppgift är att se till att rätt personer gör rätt saker, det vill säga det de är allra bäst på. Det finns mycket kraft att utvinna ur medarbetarnas olika kunskaper och drivkrafter, och att skapa förutsättningar för ett gott självledarskap.
Han menar också att det är viktigt att inte hänga upp sig för mycket på det formella ledarskapet, utan låta den som har störst kunskap och brinner mest för någonting ta lead.
– Det kräver förstås ett öppet klimat och en prestigelöshet, och det är någonting vi jobbar mycket med i vår företagskultur. En nyckel är att alla förstår helheten och känner sig involverade.
För att alla medarbetare ska ha möjlighet att ta ansvar för sina områden och komma med egna initiativ, försöker Jonas Holmberg att vara tydlig och framför allt tillgänglig som ledare. Det ska vara enkelt för hans medarbetare att stämma av lite snabbt, för att känna sig trygga med att springa vidare.
– Vi pratar mycket om att det är skillnad på vem som gör någonting, och vem som har ansvar för att det blir gjort. Här är tydligheten oerhört viktig. Vi har hela tiden snabba, täta avstämningar för att kunna vara samspelta och hålla farten framåt.
Granitor Properties sitter i ett aktivitetsbaserat kontor, där medarbetarna inte har egna platser utan sätter sig i det utrymme som passar bäst för den aktuella arbetsuppgiften. Detta gynnar teamets möjligheter att fungera optimalt, eftersom medarbetarna kan välja en gynnsam miljö för varje arbetsuppgift och man kan komma överens om att sitta tillsammans efter behov.
Jonas Holmberg har gått Granitors eget ledarskapsprogram Operativt ledarskap och menar att det gett honom en väldigt bra plattform i det dagliga arbetet. Programmet är en del av Granitor Business School, med många olika skräddarsydda utbildningar för medarbetarna.
– Ledarskapsprogrammet är mycket ambitiöst och har gett mig både trygghet och verktyg i min roll som ledare. Programmet knyter också an till företagets ledningsplattform och våra gemensamma värderingar, som är en viktig del i att bygga en bra företagskultur.
Enligt employer brandingföretaget Universums ranking av landets bästa arbetsgivare 2019 kom Granitor på första plats. Jonas Holmberg är övertygad om att detta är ett resultat av att företaget investerat i medarbetarna, exempelvis när det gäller att skapa goda ledare och förutsättningar för självledarskap.
Hos oss sitter kulturen inte i väggarna, vi skapar den tillsammans varje dag. Det är inte på egen hand, utan tillsammans, som vi kan utveckla, förändra och förbättra.
Läs mer om Granitor Properties som arbetsgivareLäs mer inom Hållbart företagande:
När du yrvaket ramlar in på jobbet efter semestern kanske stressen griper tag i dig igen efter ledighetens lugn. Genom att bli mer medveten om hur din hjärna fungerar kan du hantera vardagen på ett hållbart och långsiktigt sätt.
Läs artikeln nu