

Träffa Tim Olsson
Tim är automationsingenjör och jobbar som programmerare på vårt kontor i Stockholm.
läs mer om vårt traineeprogram och om våra ledig jobb härVad har du gjort tidigare?
Jag gick traineeprogrammet Granitor Automation School med start 2011. Innan det studerade till Elektroingenjör på KTH.
Berätta, vad jobbar du med?
Jag jobbar som programmerare i våra projekt. Jag är inte inriktade mot en specifik bransch eller industri utan jag är snarare specialiserad på att jobba med systemet 800xA. Om jag ska säga en bransch så är det främst mot Energi något som innebär Kraftvärmeverk och VA men jag jobbar även en del mot livsmedel.
Vad uppskattar du mest med ditt jobb?
De projekt som är roligast är det större projekten där vi är ett gäng från dels min avdelning men gärna flera avdelningar inom Granitor Systems. Just nu levererar vi styrning och logik till Käppalaverket i samverkan med NCC och Granitor Electro.
När jag började bestod avdelningen i Stockholm av totalt sju stycken anställda och idag är vi ca femtio ingenjörer på min avdelning. Det gör så klart skillnad – bland annat blir det en helt annan kvalitet på uppdragen och arbetsuppgifterna.
Det innebär också att vi lär känna kunderna bättre och blir mer specialiserade. Det gillar jag, jag vill vara expert på det jag gör.
Det jag tycker är absolut roligast är att se det man suttit och klurat på hemma på kammaren komma till liv i verkligheten. Det är det som skiljer Granitor åt från många andra verksamheter eftersom vi är med hela vägen och man får se vad det blir av projektet.
Har du något drömprojekt?
Ett vattenkraftverk eller ett kraftvärmeverk med turbin. Det skulle vara riktigt coolt att se det gå igång!
Vad är det som driver dig?
Jag drivs av att se resultat, så desto närmare jag kommer en driftsättning desto roligare blir det – att få se att det faktiskt blir något och att det är något som kickar igång. Det är också roligt att se hur lite vi (förhoppningsvis) faktiskt behöver lösa på plats, då vi jobbar mycket med simulering och virtuell driftsättning innan den verkliga driftsättningen.
Jag var en av de första hos oss som började med simulering mot processindustrin. Behovet uppstod i ett projekt med en värmepanna där kunden ville testa det som ett led i att riskminimera ett kort driftstopp.
Vad är bra ledarskap för dig?
Att formulera tydliga förväntningar och skapa delaktighet är viktigt tycker jag. En bra ledare ser vad som behöver göras och inkluderar och delegerarar till rätt personer för att få det gjort. Det handlar också om att släppa in andra och inkludera dom redan från start.
Jag tycker att vi har en väldigt bra och tydlig projektprocess på Granitor Systems så om man bara följer den så brukar det bli bra!
Hur skulle du beskriva kulturen på Granitor Systems?
Det är nog till viss del beroende på vilket av våra kontor man är på men gemensamt är känslan av att det är ett litet familjeföretag trots att vi är stora. Det hänger nog på att alla kontor/avdelningar har stor frihet att bestämma mycket själva – det gör att avdelningarna får forma sin tillvaro så att den passar den aktuella situationen bäst - men man har ändå det stora, trygga bolaget i ryggen som backar upp.
Vad kan vara bra att veta om för den som funderar på att söka jobb på Granitor Systems?
Att det finns otroliga möjligheter att göra det man tycker är kul – man blir inte fastlåst och det leder till att de flesta hittar det dom tycker är stimulerande och utvecklande. Och om man tycker om att kombinera kontors- och sitejobb (teori och praktik) har man goda förutsättningar att passa här.
Namn:
Tim Olsson
Titel:
Automationsingenjör
Började på Granitor Systems:
September 2011

