

Hur är det att arbeta som tekniker inom fastighetsautomation?
Läs om Linus Henriksson som tycker att det är kul, intressant och klurigt att vara tekniker. Han började som montör på Granitor Electro och jobbar nu med att driftsätta styrsystem.
– Jag ville ha utmaningen och lära mig någonting nytt. Jag utökade den kompetens jag hade som elektriker genom att bli tekniker. Nu kan jag vara behjälplig överallt, det är roligt, säger Linus.
Han läste el- och energiprogrammet på gymnasiet och skaffade sig sedan erfarenhet som montör och genom Granitor Electros internutbildningar. Idag arbetar han med styrsystem för bland annat värme, ventilation och kylsystem.
Utmanande och roligt med olika system
Linus tycker om utmaningen i att jobbet är så varierande, han menar att det ena systemet inte är det andra likt.
– När jag är på plats hos kunden går jag igenom programmet och kollar att signalerna är rätt och provar av funktionerna så att jag vet att de fungerar som de ska innan jag kör igång automatiken. Sedan driftsätter jag och skriver in alla värden som är i programmen. Om något inte funkar så pratar jag med programmeraren om vad som behöver ändras, säger Linus.
Linus menar att det underlättar om man redan har vissa datakunskaper om man vill bli fastighetsautomationstekniker. Jobbet innebär också många möten med människor så social kompetens är viktigt.
- För att komma vidare i en del av arbetet behöver något annat bli klart, då är det viktigt att kunna prioritera och säga till vad som behöver göras. Som tekniker har man kontakt med både montörer, projektledare och programmerare, då behöver man kunna prata för sig, säger Linus.
Hans arbetsplats är i Västerås men jobben ligger även utanför staden i en radie på cirka två timmars resväg.
Bra chefer och stora utvecklingsmöjligheter
- Min chef på Granitor Electro var tidigare min mentor på ett annat företag när jag var lärling. Han började på Granitor Electro och sedan lockade han hit mig, berättar Linus.
Det finns många möjligheter på Granitor Electro, Linus tror att det mest är de personliga egenskaperna som kan sätta gränser. Han säger att det finns flera exempel med lärlingar och montörer som nu är chefer i bolaget.
Nästa utvecklingssteg för Linus skulle kunna vara konstruktion och programmering.
- Men frågan är om det passar mig som är så rastlös. Vi får se, kanske trivs och utvecklas jag som drifttekniker tills jag går i pension, säger han.
Det är ett härligt gäng
Linus tycker att Granitor Electro är en bra arbetsgivare som erbjuder många möjligheter. Men framför allt är det ett härligt gäng med bra kollegor och chefer.
- Jag upplever att alla är hjälpsamma, det finns alltid någon man kan fråga och det är ytterst sällan man får ett nej, säger Linus.
På frågan om han skulle rekommendera andra att söka hans yrkesroll på Granitor Electro så svarar han med ett skratt:
- Ja, jag behöver hjälp och det är kul.
Vad gör man egentligen när man jobbar med fastighetsautomation?
Att jobba med fastighetsautomation innebär att man ingår i ett team som konstruerar, programmerar, installerar och driftsätter överordnade system i fastigheter. Dessa system styr till exempel inomhusklimatet genom att reglera temperatur och ventilation och även belysningen utifrån givna signaler.





