2026-01-12

Försäljningsingenjör inom kranar och traverser, Sandviken/distans

Granitor Systems är en av Nordens ledande systemintegratörer inom energi, infra och industri. Vi tar ett helhetsansvar för både stora och mindre projekt - el, kraft och automation. Vi levererar även kompletta anläggningar där vi utöver våra automationslösningar tar ett totalansvar för montagelösningar och mekanik. Genom att kombinera projektförmåga, branschkunnande och teknisk kompetens, skapar vi utveckling som kanske inte alltid syns men som märks. Oavsett om det handlar om att förbättra energiprestanda, minska resursförbrukning eller skapa säkra infrastrukturlösningar, hjälper vi våra kunder att nå hållbara produktionsmål och bidrar samtidigt till en positiv samhällsutveckling.

Till Division Cranes söker vi nu en försäljningsingenjör som vill vara med på resan att ta divisionen till nya nivåer. I rollen är du delaktig i att ta fram och operativt verkställa divisionens säljplan enligt affärsområdets mål på både kort och lång sikt. I detta ingår att vårda befintlig marknad samt utveckla affären utifrån nya möjligheter. Vill du läsa mer om oss besök Crane Systems - Granitor

Arbetsuppgifter

  • Medverka i kartläggning av målgruppen och selektering av prioriterade kunder.
  • Proaktiv kundbearbetning mot prioriterade kunder.
  • Etablera goda personliga förbindelser med nyckelpersoner i kundföretagen och sträva mot ”nöjd kund” som slutmål.
  • Offerter med tillhörande försäljningskalkyler och prissättning av kundofferter i linje med gällande attestordning.
  • Koordinera anbuds- och offertarbete med projektavdelning, juridik och företagsledning enligt gällande attestordning och säljprocess.
  • Projekt & kontraktsöverlämning till projektavdelningen för att säkerställa kostnadseffektivt projektgenomförande av affärsområdets kundprojekt så att de uppfyller planerat och för-kalkylerat resultat.
  • Skapa och godkänna tilläggsbeställningar (change managment) för pågående projekt som stöd för projektgrupp.
  • Begära in lösningar och offerter från våra underleverantörer till pågående offerter.
  • Medverka till att både skapa och säkerställa att ett attraktivt marknadsföringsmaterial för affärsområdet finns.
  • Delta i ”lessons learned” med berörda projektgrupper och att erfarenheter och resultat från dessa uppföljningar dokumenteras och delges projektmedlemmar och divisionens ledningsgrupp.

Följ oss gärna på Linkedin för mer information om projektleveranser etc.

Vem söker vi?

Du har sannolikt en teknisk utbildning i grunden. Yrkesmässigt har du mångårig erfarenhet inom tillverkningsindustrin, verkstadsindustrin och/eller automationsbranschen. Du har förhandlingsvana och erfarenhet av att ta fram attraktiva lösningar, kalkylera och ta fram säljande offerter. Du har god kunskap om ekonomiska samband samt avtalsjuridik för entreprenader. Du har också erfarenhet av att upphandla och leda underentreprenörer. Som person är du affärsmässig, resultatorienterad och samarbetsorienterad. Meriterande är tidigare erfarenhet av tidigare kranförsäljning. 

Varför arbeta hos oss?

Som medarbetare hos oss kan du se fram emot spännande och varierande projekt där hållbarhet är kärnan i allt vi gör. Vi har det lilla bolagets fördel i form av en familjär känsla, där vägen till beslut är kort och nytänkandet är stort, och med stöd av en trygg och stark koncern i ryggen, kan vi även titta långsiktigt på vår verksamhet. Vi strävar alltid efter att använda senaste tekniken där digitalisering är en naturlig del i vår vardag. Här finns även engagerade kollegor, goda utvecklingsmöjligheter och förmåner som värnar om trivsel, vardagspussel och hälsa. Naturligtvis är vi också anslutna till kollektivavtal och erbjuder bland annat tjänstepension, arbetstidsförkortning och föräldralön.

Vill du bättre förstå hur det är att arbeta hos oss så lyssna på vår podd där flera kollegor beskriver sin vardag med både utmaningar och framgångar Podcast Industrial Heroes - Granitor

Bra att känna till

  • Tjänstgöringsort: Sandviken (kan dock diskuteras utifrån tidigare bakgrund och erfarenheter)
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse
  • Arbetstiden är dagtid men det finns möjlighet till både flex och arbetstidsförkortning
  • Tjänsteresor ingår i tjänsten

Kontaktperson gällande processen – Carolina Hemmingsson (HR-chef), carolina.hemmingsson@granitor.se

Kontaktperson gällande rollen och dess arbetsuppgifter: Jonas Kjerrman (Divisionschef), jonas.kjerrman@granitor.se

 

Granitor Systems AB är en del av Granitor-gruppen, en svensk företagsgrupp som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och underhåll samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 3300 medarbetare som tillsammans skapar välmående samhällen och industrier. Granitor-gruppen hade 2023 en omsättning på 7500 MSEK.

Stad
Sandviken
Bolag
Granitor Systems
Typ av tjänst
Övrigt tekniskt arbete
Sista ansökningsdag
2026-01-12