

Hur är det att jobba som ledande montör inom kraft?
Läs om Yonas Abraham som utbildade sig till elektriker i vuxen ålder. Nu är han ledande montör inom el och kraft på Granitor Electro och involverad i ett av Stockholms största infrastrukturprojekt.
Yonas arbetar med ett projekt på Henriksdals reningsverk åt Stockholm Vatten och avfall. Det är ett långt projekt som pågår till 2030 och som han har arbetat med under flera år.
- Det är ett viktigt projekt, reningsverket är bra för samhället och för framtiden. Nu bygger vi både om gamla anläggningar så att de blir mer automatiserade men vi bygger även ett nytt med nya ställverk.
Från mekaniker i Eritrea till ledande montör i Sverige
Yonas kom till Sverige från Eritrea när han var 19 år.
- I Eritrea arbetade jag bland annat som bilmekaniker, svarvare, svetsare och målare. Den varierade kunskap jag fick där hjälper mig att lösa problem här.
Även i Sverige har han skaffat sig en bred erfarenhet innan han blev elektriker. Han har arbetat som CNC-operatör, vilket innebar att han skötte datorstyrda svarvar, han har studerat till undersköterska och arbetat inom restaurangbranschen, vilket han fortsatte med när han gick elektrikerutbildningen 2015–2017.
Yonas har gått ellinjen på vuxengymnasium, två år inklusive praktik och därefter en lärlingstid. Som lärling på Granitor Electro arbetade han bland annat med projekt på ICA:s huvudkontor i Solna, pendeltågstationen Vega söder om Stockholm och ombyggnation till Skolverket i Solna.
- Efter lärlingstiden blir man förstaårs-montör och andraårs-montör och kan fortsätta att utvecklas och växa om man vill, även när man är färdig tredjeårsmontör och därefter. Det finns stora möjligheter här på Granitor Electro.
En bred roll med stort ansvar
En arbetsdag som ledande montör kan omfatta allt från att planera och fördela jobb med arbetslaget, granska ritningar, beställa material och träffa kunder.
- Det är en bred roll med en hel del administration och mycket information som ska ut till alla inom projektet för att det ska flyta på bra.
Yonas började som montör i projektet på Henriksdals reningsverk, sedan fick han en teamledande roll och nu är han ledande montör fullt ut.
- Som teamledare var jag mer ute i fält och tog emot information från ledande montör. Nu har jag mer direktkontakt med kund och projektledare. Kort kan man säga att det innebär större bredd och mer ansvar att vara ledande montör.
Energi och positivitet är bra egenskaper
Yonas menar att i rollen som ledande montör, med kanske 30–40 man i fält, så krävs det att du har energi och det är en stor fördel att vara positiv, glad och lösningsorienterad. Energi får han bland annat av att träna och spela musik.
- Nu har jag familj och barn och ett ansvarsfullt jobb som tar mycket tid, men jag försöker träna ett par gånger i veckan. Att umgås med familj och träffa kompisar är också viktigt.
Trivs med kollegor och kunder
- Kollegorna är viktiga och här på Grantior Electro trivs jag med både kollegor och kunder. Självklart rekommenderar jag fler att söka sig till Granitor, det är en bra arbetsplats som ger utvecklingsmöjligheter om man vill.

